KALENDARZ IMPREZ

 

Zbliża się Noc Muzeów!

Oto propozycje Galerii CKiS Wieży Ciśnień w Koninie: improwizowana muzyka Olbrzyma i kurdupla, „ośmiogodzinna kołysanka” Maxa Richtera, wystawa „Plastry” będąca efektem przyjaźni i poszukiwań twórczych artystów z Zielonej Góry oraz czytanie fragmentów książki Jonathana Crary’ego.
 
Zapraszamy gorąco 14/15 maja.
 
Program:
g. 16.00 - 20.00 – „PLASTRY” to wystawa zbiorowa artystów z Uniwersytetu Zielonogórskiego, których twórczość wywodzi się z rozmaitych obszarów sztuki.
 
g. 20.00 - Koncert Olbrzym i kurdupel + wizualizacje Lena Czerniawska
 
Tomasz Gadecki i Marcin Bożek tworzą jeden z najbardziej intrygujących duetów na polskiej scenie muzyki improwizowanej i poszukującego jazzu. Na trzech dotychczas wydanych albumach udowodnili, że ich intuicyjne porozumienie ma w sobie coś z magii. W ich muzyce na pierwszym miejscu są emocje. Emocje te ubierają w dźwięki spontanicznie wydobywane z instrumentów.
 
 
Marcin Bożek - basista, improwizator, kompozytor.
 
 
 
Tomek Gadecki - saksofonista, w swojej twórczości na pierwszym miejscu stawia kreatywność i poszukiwanie prawdy do ostatniego dźwięku.
 
 
Lena Czerniawska - mam taki zwyczaj — rysuję do muzyki improwizowanej. Przetwarzam to, co słyszę i widzę. Dokumentuję, notuję, wyobrażam, reaguję, podglądam. Jestem rysownikiem, entuzjastą literatury i ornitologiem amatorem.
 
g. 21.45 - „24/7” Jonathan Crary „Późny kapitalizm i koniec snu” – czytanie fragmentów książki
 
W świecie zachodniego kapitalizmu ideałem jest nieprzerwana aktywność i dyspozycyjność – dwadzieścia cztery godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. W tak skonstruowanej rzeczywistości nie ma miejsca na sen; staje się on ekskluzywnym i nieco anachronicznym dobrem. Odwołując się do filozofii, filmów i dzieł sztuki, Jonathan Crary analizuje proces stopniowego zawłaszczania naszego czasu, w tym także snu, przez kapitalistyczną logikę wydajności i produktywności. Patrząc z tej perspektywy, sen okazuje się jednym z ostatnich przyczółków buntu i wolności jednostki. Śpijcie spokojnie!
 
Jonathan Crary wykłada historię sztuki współczesnej i estetykę na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Jest autorem wielu artykułów, tekstów do katalogów oraz książek.
 
g. 22.00 – 6.00 - „Sleep” Max Richter - całonocna prezentacja albumu koncepcyjnego afirmującego ludzki sen i tworzącego dla niego dźwiękową przestrzeń
 
Muzyka nowego projektu brytyjskiego kompozytora Maxa Richtera SLEEP trwa 8 godzin (tyle ile nocny odpoczynek) i jej zadaniem jest skutecznie ukołysać słuchacza do snu...
„To ośmiogodzinna kołysanka” - mówi kompozytor. Przełomowe, nowatorskie dzieło napisane zostało na fortepian, smyczki, instrumenty elektroniczne i partie wokalne bez słów. „To moja osobista kołysanka dla szalonego świata” - mówi Richter – „Manifest spokojniejszej strony naszej egzystencji”.
 
Richter wpadł na ten pomysł, ponieważ od dawna intrygowało go zjawisko snu.
Podczas przygotowań do tego nagrania, Richter korzystał z rad słynnego amerykańskiego neurobiologa Davida Eaglemana, aby zrozumieć, jak działa umysł podczas snu i w jaki sposób muzyka może wpływać na jego działanie, co w znacznym stopniu wpłynęło bezpośrednio na powstającą kompozycję.
 
Richter opisuje swoje nowe dzieło jako badanie mechanizmu snu. „To prawdziwy eksperyment, który ma na celu zrozumienie, jak doświadczamy muzyki w różnych stanach świadomości, zarówno podczas czuwania, jak i podczas snu, i zadanie sobie pytania dlaczego różni ludzie słuchają w różny sposób. Dla mnie ten utwór jest próbą zobaczenia, jak miejsce, w którym świadomość odpoczywa, staje się miejscem, w którym może pojawić się muzyka”.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Początek strony